Centrale community

Hoi allen!

Ik ben een weekje te laat, maar nu weten jullie eindelijk de wiki van de maand oktober: Tram wiki. "Trams?!" vraag je je misschien af, maar ja hoor: deze wiki bestaat niet alleen sinds 2006, maar is in de acht jaar dat hij bestaat ook maar liefst tienduizend artikels groot geworden! En dat is heel wat voor een wiki waar maar drie gebruikers meer dan 100 bewerkingen hebben.

Om deze drie gebruikers eens speciaal in de bloemetjes te zetten stel ik hen even voor: Eelco, Perzik en ThePegasus. Eelco is de beheerder van de wiki en heeft (met ruim 50000 bewerkingen) meer bewerkingen op de Trams Wiki dan ik heb op heel Wikia! Hij is er al actief sinds 2006 en heeft duidelijk nog niet opgegeven. Ook Perzik heeft het nog niet opgegeven: deze gebruiker heeft bijna 8000 bewerkingen en is actief sinds 2008, dus ook een goede 6 jaar. En dan is er tenslotte ThePegasus, die alleen in 2008 actief was maar toch ruim 500 bewerkingen heeft verzameld :)

Featured-201410-trams
In deze blog hebben we Eelco te gast, die ons wat meer zal vertellen over zijn ervaringen met de wiki en Wikia. Laten we hem eerst en vooral zich voorstellen
Eelco: Ik ben Eelco (op Wikipedia ook bekend als TalShiar) en ben 41 jaar. Ik woon in het noorden van het land, in Friesland.
Tram tekening
"Trams" is geen gewone interesse — vanwaar komt het idee?
Eelco: Mijn kennismaking met trams was al vroeg, aangezien ik de eerste 24 jaar van mijn leven in Rotterdam heb gewoond. Hier reed de tram bijna voor de deur langs. Mijn werk is ook verbonden met electrotechniek, vandaar dat de link nog extra gelegd wordt :)
Tram tekening
Gebruik je zelf in het dagelijkse leven ook de tram? Wat zijn je ervaringen daar?
Eelco: In het dagelijks leven gebruik ik de tram niet, simpelweg omdat die hier niet rijdt. Bij het bezoek aan een grote stad staat uiteraard dan wel altijd een tramrit op het programma. Onlangs ben ik nog in Brussel, Bremen en Stockholm geweest. Op het programma staan nu in ieder geval nog Milaan en Lissabon.
Tram tekening
Heb je een favoriete tram of tramlijn? Welke en waarom?
Eelco: Een favoriete tram of tramlijn heb ik niet direct, alhoewel ik wel geïnteresseerd ben in het voormalige trambedrijf in Hamburg.
Tram tekening
Wanneer ben je op de wiki begonnen? Hoe was het toen?
Eelco: Deze Wiki ben ik begonnen op 29 januari 2006. Toen zag het er nog wel iets anders uit. Hiervoor werkte ik actief mee aan de Nederlandstalige Star Trek-wiki, Memory Alpha. Ook de Wiki zelf is in de tussentijd wat georganiseerder geworden. Het is altijd moeilijk om vanaf begin af aan een goede opzet te maken, later besef je toch wel dat sommige dingen anders of beter hadden gekund.
Tram tekening
Wat is er allemaal veranderd (en verbeterd) sinds je begon te bewerken?
Eelco: Er zijn in de tussentijd wat verschillende Skins geweest, waarbij ik de Monaco-skin toch nog altijd de mooiste vond. Ik zelf ben de laatste tijd meer bezig om pagina's op te bouwen door gebruik te maken van sjablonen. Bij een lay-outwijziging hoef je dan alleen het sjabloon maar aan te passen.
Tram tekening
Heb je het gevoel dat je kennis over trams is uitgebreid met het werken aan de wiki?
Eelco: Dat gevoel heb ik zeker, ook doordat ikzelf veel heb opgezocht (zowel op internet als in boeken en tijdschriften). Voorheen gebeurde dat door maandbladen en/of kwartaalbladen waar het laatste nieuws in stond.
Tram tekening
Waar ben je het meest trots op? Wat hebben jullie bewerkstelligd?
Eelco: Waar ik het meeste trots op ben is dat deze Wiki inmiddels de 10.000 artikelen is gepasseerd :).
Tram tekening
Wat hoop je nog in de toekomst te veranderen of verbeteren?
Eelco: Ik hoop dat er in de toekomst meer gebruikers komen zodat het een echte online naslagwerk wordt voor alle tramliefhebbers.
Tram tekening
Waarom vind je dat de lezers van de blog zeker op je wiki zou moeten komen bewerken?
Eelco: Ik weet zeker dat er onder de lezers een heleboel mensen zijn die een welkome toevoeging kunnen brengen aan deze Wiki. Foto's, technische data, teveel om op te noemen, het is altijd van harte welkom!
Tram tekening

Ziezo! Hebben jullie al zin gekregen om de wiki te gaan doorbladeren voor weetjes over trams? Zullen jullie nu denken "Ha, ik ken die wiki!" wanneer julie de volgende keer op de tram stappen? Ik in ieder geval wel. Bezoek gerust de wiki eens en breid wat pagina's uit over trams die jij kent. Misschien word je wel de vierde gebruiker met meer dan 100 bewerkingen :)

Bedankt voor het lezen en tot de volgende keer! Vergeet ook niet dat je zelf ook wiki's kan aanmelden als wiki van de maand.

YATTA ヽ( ° ヮ° )ノ ☆ | 2014年11月06日、12:49:33