Centrale community

Hoi, Wikianen!

Vroeg jij je tussen alle voetbal van de wereldbeker nog af wanneer we nog eens zouden bloggen? Maakt niet uit. Ik heb in ieder geval wel de langverwachte blog van ons wiki van de maand project weer hier! Als inspiratie voor wanneer het zou regenen tijdens de zomervakantie en je niet weet wat te doen: je kan altijd Call of Duty spelen. Als je daar zou in vast blijven steken of gewoon de lore eens wil nalezen, heb je immers een degelijke Nederlandse wiki die je kan bezoeken of mee helpen opbouwen – de Call of Duty Wiki.

Featured-201406-Callofduty

Call of Duty Wiki

Keuze van de wiki

Waarom ik de Call of Duty Wiki koos? Ik zou natuurlijk redenen kunnen blijven opsommen, maar hier heb je alvast de voornaamste drie:

• Omdat de wiki meer dan 100 pagina's omvat, maar vanwege het populaire onderwerp veel potentieel heeft om te groeien.
  • Omdat de wiki een overzichtelijke hoofdpagina heeft, degelijke infoboxen, en een simpele maar aantrekkelijke layout.
  • Omdat ik over deze wiki eigenlijk in april reeds had moeten bloggen, maar het toen plots veel te druk kreeg — aahh!

In ieder geval is het nu eindelijk zover :)

Anderstalige wiki's

Hier laten we even de beheerders van de Poolse en Duitse wiki's aan het woord -- zij kennen het onderwerp (en misschien ook de wiki zelf? wie weet!) beter dan ik. Hier gaan we...

120px-18993419.png.jpg
Light22
Poolse wiki
Ik heb wel wat goed te zeggen over de Nederlandse Call of Duty wiki; ze hebben een nette categorisering, wat helpt om de wiki ordelijk te houden. The reports zijn ook netjes (ongebruikte bestanden, videos, enz. kunnen in een paar minuten volledig opgeruimd worden), dus ik ben niet verbaasd dat deze wiki genomineerd was als "wiki van de maand" in juni. In design is het niet erg verschillend van de andere wiki's.

In verband met de beheerder, UltravoX, die geeft een vriendelijke en hulpvaardige indruk. Ik zou hem willen voorstellen dat hij een pagina Call of Duty Wiki:Opslagruimte maakt, waar de achtergrond, het logo en andere "ongebruikte bestanden" geplaatst kunnen worden, zodat ze niet as ongebruikt worden aangeduid in de reports.

Samen met het beheerdersteam van de Poolse Call of Duty Wiki, wens ik jullie toe dat de Nederlandse wiki aan een snel tempo verder groeit, en meen ik dat deze fantastische community welverdiend de titel "Wiki van de maand" gekregen heeft.

Groeten, Light22
Beheerder en bureaucraat van de Poolse Call of Duty Wiki

120px-1463426.png.jpg
LanceVanceDance
Duitse wiki
Groeten uit Duitsland! Ten eerste, gefeliciteerd aan jullie dat jullie verkozen zijn als wiki van juni 2014! Wat een eer voor jullie wiki. Ik heb eraan gedacht om dit in het Nederlands te schrijven, maar dat zou niet erg goed gegaan zijn, dus houd ik het op Engels :)

De Nederlandse Call of Duty Wiki wordt gehuldigd, wat een verrassing! Hard werk en honderden bewerkingen lonen nu. Jullie hebben al meer dan 100 artikels, die leuk zijn om te lezen, en de heldere achtergrond van de wiki doet het design nog meer goed! De artikels staan vol met niets dan feiten en helpen de mensen in Nederland, jullie zijn zeker het grootste informatiepunt over Call of Duty in jullie land.

Aan jou persoonlijk, UltravoX, wil ik zeggen het goede werk verder te zetten en goed zorg voor de wiki te dragen, zodat iedereen er plezier heeft en de informatie vindt die hij nodig heeft. Beheerder zijn is hard werken en plezier tegelijk, dus ik hoop dat je hiermee voortdoet en nog voor lang beheerder zult zijn :)

En uiteindelijk wil ik ook nog een korte tekst in het Nederlands schrijven zodat dit bericht persoonlijker is. Let alsjeblieft niet op fouten, het bericht komt met liefde haha :)

Goed werk, je pagina is belangrijk voor uw land. Ik wens u veel succes, Groeten uit Duitsland! So, have a nice day and good luck/viel Glück/goed geluk! :)
Deze laatste paragraaf is niet vertaald

Interview

150px-4341794.png.jpg

Voor dit interview hebben we de enige actieve beheerder van de Call of Duty Wiki, UltravoX, gevraagd. Zij heeft de wiki in november 2013 geadopteerd en is ook beheerder op onder andere de Engelse Horror Wiki. Veel plezier :)

• Stel je eens even voor!

"Op Wikia sta ik bekend onder mijn gebruikersnaam UltravoX en ik ben 21 jaar oud. Ondanks dat mensen het vaak anders inschatten, ben ik van het vrouwelijk geslacht. Op Wikia vindt ik het vooral leuk om wiki’s te ontwerpen en de layout aan te passen."

• Wanneer ben je Call of Duty beginnen spelen? Wat vind je zo leuk aan de games? Wat is je favoriete Call of Duty spel in de serie?

"De eerste keer dat ik Call of Duty speelde was denk ik een aantal jaar geleden, ik weet niet meer precies wanneer dat was. Het eerste spel dat ik speelde was Call of Duty 2 en dit is ook altijd mijn favoriet gebleven, ondanks dat ik verschillende andere delen ook heb uitgespeeld. Het leuke aan de games vindt ik het uiterlijk en de gameplay, niet zozeer het doel van het spel. Het leuke aan het tweede deel van de serie vindt ik zelf de Tweede Wereldoorlog, dit is een onderwerp dat mijzelf ook interesseert. Ik vindt het jammer dat de graphics niet zo goed zijn, dit is dan weer het voordeel van de nieuwere spellen, deze zijn grafisch echt heel mooi."

• Je bent hier nog niet zo lang aan het bewerken -- pas sinds september vorig jaar. Heb je voordien andere wiki's bewerkt?

"Call of Duty wiki heeft mij sinds dat ik hem voor het eerst ontdekte altijd geïnteresseerd, al ben ik hier niet meteen aan begonnen te editen. Toen ik de wiki ontdekte was het eigenlijk een chaos en was duidelijk te zien dat al geruime tijd niets meer aan de wiki gedaan was. In september heb ik de knoop doorgehakt dat ik de wiki beter wilde maken en ondanks de enorme opgave heb ik hier een start mee gemaakt. Voordat ik aan deze wiki begon heb ik verschillende andere wiki’s bewerkt, ook onder een andere gebruikersnaam (ik ben dus al langer op Wikia dan mijn startdatum “juli 2013” aangeeft). Meestal bewerk ik wiki’s waar hulp nodig is bij bijvoorbeeld de layout of andere problemen, zowel Nederlands als Engels. Mijn thuishaven is de Horror Film wiki, hier spendeer ik het meeste van mijn wiki tijd."

• Hoe zag de Nederlandse Call of Duty Wiki eruit in september 2013? Wat is er intussen allemaal veranderd?

"Zoals ik eerder al heb vermeld was Call of Duty wiki in september 2013 een behoorlijke chaos. De pagina’s die aanwezig waren bevatten vaak informatie die niet klopte of die niet compleet was. Ook was de aanwezigheid van trolls goed te merken. De voornaamste veranderingen die sinds toen te merken zijn de veranderingen in de layout. Als je de wiki bekijkt wordt al snel duidelijk dat er nog erg veel werk aan de winkel is, maar door het gebrek aan andere gebruikers en tijdsgebrek bij mij is dit nog niet heel ver gevorderd."

• Je bent nu de enige actieve beheerder. In november heb je de wiki geadopteerd, waarom heb je dit op de Engelse centrale community gedaan? >:(
    Opm.: als Helper probeer ik aan Nederlandse gebruikers te vragen om op deze wiki aanvragen te maken, i.p.v. op de Engelse.

"Hahaha, om eerlijk te zijn had ik geen idee dat de Nederlandse community wiki bestond. Nee, dat is eigenlijk niet waar, ik wist wel dat het bestond, maar ik dacht dat het niet echt actief was. Als ik terug denk aan die periode, denk ik eigenlijk ook dat dat echt zo was. Pas sinds jouw toewijzing van wikia helper is de wiki opgebloeid."

• Welke toekomstplannen of -wensen heb je voor de Call of Duty wiki?

"Zelf hoop ik in de toekomst meer tijd te kunnen besteden aan bewerken van de wiki, wat er de laatste tijd niet echt van gekomen is. De tijd die ik eraan wil gaan besteden zal voornamelijk het aanvullen van Call of Duty 2 zijn en het toevoegen van layout/MediaWiki et cetera. Ik hoop ook meer bewerkers te krijgen. Call of Duty is een grote serie, waarbij veel informatie uit te werken is, maar dat kan ik niet alleen. De aanwezigheid van meer bewerkers zou super zijn en daardoor zal mijn motivatie waarschijnlijk ook stijgen."

• Waar zouden Flightmare en ik je als Helpers mee kunnen helpen? (Layout, sjablonen, botwerk, etc.) -- je zegt het maar!

"Dit waardeer ik erg, al denk ik dat dat momenteel wel goed komt. Alleen als je andere manieren zouden weten om meer bewerkers te trekken zou dat super zijn."

Jullie hebben het gehoord: meer bewerkers zijn altijd welkom. Als jij een van de games uit de Call of Duty-serie hebt, worden een paar extra beginnetjes of paragrafen zeker geapprecieerd.

Wiki van juli?

Wiki-wordmark.png

Ken jij een wiki die volgens jou geschikt zou zijn om wiki van juli of een van de volgende maanden te worden? Ga daan naar Aanmelden wiki van de maand en vul het formulier in. Flightmare en ik bekijken de aanmeldingen regelmatig, en wie weet: misschien kiezen we wel de wiki uit die jij ons hebt aangeraden!

En laat de felicitaties maar achter in de comments hieronder! Ik zie jullie hopelijk op een van de volgende blogs of in de chat :)

Tot kijk,
YATTA ヽ( ° ヮ° )ノ ☆ | 2014年06月27日、05:58:43